top of page
Search

ממזרח למערב - איך משתלבת הרפואה הסינית בחיינו המערביים

Updated: Aug 21, 2018

האגדה מספרת שבעת ביקור הנרי קיסינג'ר כהכנה לביקורו של ניקסון בסין, אחד העיתונאים שהתלוו למשלחת חש ברע, והיה זקוק לניתוח להסרת תוספתן. בשעת הניתוח השתמשו הרופאים בטכניקות של דיקור וצמחי מרפא לאלחוש המטופל. סיפור זה היה אחד הדברים שפתחו את סקרנות המערב לעולם הרפואה הסינית, והביא לנהירה של אלפי תלמידים ללמוד את רזי המקצוע בבתי הספר לרפואה סינית בסין ואלה הביאו איתם את הידע שרכשו חזרה לארצות המוצא ופתחו מוסדות לימוד למקצוע.

במאה השנים האחרונות הרפואה בעולם השתכללה והתפתחה, הצילה ושדרגה את איכות החיים של מיליוני אנשים בעולם. עם זאת, ישנם תחומים רבים בהם הרפואה נשארה ללא מענה מספק, וכך בדיוק במרווחי החומה האלה נכנסה הרפואה משלימה ואטמה את הסדקים.

אנשים רבים חיפשו מזור לכאבם והתמודדו עם מצבים כרוניים שמענה תרופתי לא סיפק בצורה יעילה, ואופציה ניתוחית ניתנה רק במצבים קיצוניים מפאת הסכנה שבכך. אדם שכואב לו מוכן לנסות הכל, רק שיעזרו לו.

כך, הרפואה הסינית צמחה ועברה מפה לאוזן. אנשים רבים סיפרו בהתלהבות למכריהם על המטפל מחולל הקסמים שהחזיר להם את חייהם. העם הצביע ברגליו, וקופות החולים החלו גם הן לפתוח סניפים של רפואה משלימה.

במדינות רבות בעולם המערבי ישנה הסדרה חוקית בנושא. על מנת שתוכל להיות מטפל ברפואה סינית, עליך ללמוד באחד המוסדות המוכרים ולסיים תואר אקדמי על מנת לעסוק במקצוע. בארץ, נעשו מספר ניסיונות הסדרה לכך ללא הצלחה. עובדה זו מביאה לכך שהתחום כולו פרוץ לאנשים ללא הכשרה מקצועית מספקת, שעברו סדנה או קורס באורך של כחודש ומכריזים על עצמם כמטפלים.

יש להבין כי לימודי הרפואה הסינית במוסדות הרציניים נמשכים 4 שנים, וכוללים בתוכם מעבר לתכני הדיקור וצמחי המרפא, קורסים מקיפים באנטומיה, פיזיולוגיה, ופתולוגיות מערביות. מעבר לכך, לרוב הלימודים לא מסתיימים ב4 השנים הללו, ורוב המטפלים ממשיכים לעבור השתלמויות והתמחויות בנושאים כמו גניקולוגיה, רפואת ילדים, נוירולוגיה ועוד.


תחום הרפואה הסינית השתלב באופן מעניין מאוד במדינות המערב. בזמן שבסין הגבול בין רפואה סינית ומערבית מטושטש, בארץ התפתח מאוד תחום הקליניקות הפרטיות ונוצר מצב מעט מצחיק בו בסין מטופלים בוחרים בטיפול ברפואה סינית במקרים רבים בגלל שהטיפול זול יותר, ובארץ אנשים בוחרים טיפול ברפואה סינית בגלל הטיפול הטבעי ללא כימיקלים, תופעות לוואי או סיכונים משמעותיים אך למעשה משלמים מחיר יקר הרבה יותר (מחיר טיפול נע לרוב בין 200 ל 400 ש"ח, תלוי לרוב בוותק המטפל).

עובדה זו הביאה לפריצה של רעיון חדש ומרענן: קליניקות קהילתיות. אנשים באים לקבל טיפול בחלל פתוח במקום ייעודי בשכונה עירונית במחירים מוזלים ובימים ובשעות ייעודיות לעומת קליניקה פרטית, אך מוותרים על הפרטיות והנוחות של חלל סגור ותשומת לב אישית של המטפל. קליניקות קהילתיות נפתחות כמו פטריות אחרי הגשם בשנים האחרונות, ויש להן יתרונות וחסרונות אותן כל אדם ישקול לעצמו.

תחום אחרון בו הרפואה הסינית השתלבה הוא קופות החולים ובתי חולים בארץ. כאשר יש ביקוש, המוסדות הרפואיים מספקים את הדרישה, וכיום ניתן בקלות לקבל טיפול בסניף הרפואה משלימה הקרוב לביתך, ולהינות ממגוון טיפולי דיקור, שיאצו, טווינא, רפלקסולוגיה ועוד.

אני עצמי, בנוסף להיותי מטפל עצמאי, עובד כמטפל שיאצו בקופת חולים כללית. כדאי להכיר את היתרונות והחסרונות גם של אלה. הטיפול זול יותר מטיפול בקליניקה פרטית, וישנם מטפלים מוכשרים ביותר שמועסקים בקופות החולים, אך הטיפול עצמו קצר יותר, ורשימת ההמתנה יכולה להיות ארוכה מאוד. מעיד על עצמי במעט חוסר צניעות שרשימת ההמתנה אצלי היא כ3 חודשים, כך שבמידה ותרצה לבוא לקבל טיפול אקוטי על תפיסות בגב, יתכן שלא יהיה מקום פנוי, או שלא תקבל את המטפל המוכר והאהוב שכבר כל כך התחברת ואהבת.


לסיכום, מאמר זה סקר כיצד הרפואה הסינית השתלבה במחזותינו, וכיצד התפתחו מספר סוגי קליניקות בארץ. במידה וברצונך לקבל טיפול, חשוב להבין את היתרונות והחסרונות בהתאם ליכולתו של כל אחת ואחד.

bottom of page